top of page

Easy peasy yhteistyö? Kuusi steppiä Instagram-yhteistyön toteuttamiseen.


Mitä luulet - kuinka paljon kampanjapostausten toteuttaminen Instagramiin vie aikaa? Vastaan varmasti kaikkien sisällöntuottajien puolesta kertoessani, että postauksen toteuttaminen vie enemmän aikaa kuin muutaman minuutin. Kun vaikuttaja tekee kaupallisen yhteistyön, on prosessi pidempi kuin ulkopuolisen silmin saattaa vaikuttaa. Yhden julkaisun taakse kätkeytyy monta työvaihetta ja usein myös useampi tunti työtä.



Yhteistyö lähtee liikkeelle yrityksen ja vaikuttajan välisestä viestinnästä.

1. Yhteistyöalustat


Yhteistyö lähtee liikkeelle yrityksen ja vaikuttajan välisestä viestinnästä. On olemassa erilaisia alustoja, joista vaikuttaja voi suoraan hakea kaupallisia yhteistöitä. Nämä alustat ovat helppoja ja nopeita tapoja yhteistyökumppaneiden löytämiseen. Esimerkiksi Boostified ja Boksi ovat suosittuja matalan kynnyksen alustoja, joiden avulla on varsin yksinkertaista päästä alkuun. Alustoille julkaistaan kampanjoita, joista vaikuttaja voi valita häntä kiinnostavimmat kampanjat ja hakea mukaan. Boostifiedilla klikkaat vain kampanjaa ja odotat muutamasta päivästä muutamaan viikkoon tuletko valituksi. Boksi on hitusen verran Boostifiedia työläämpi, sillä jokaista kampanjaa varten sinun on kirjoitettava hakemus ja asetettava hintapyyntö.


2. Yhteistyökumppanin valikointi


Kaikki yhteistyöt eivät kuitenkaan tapahdu alustojen kautta. Itse saan näinkin pienenä vaikuttajana lukuisia yhteydenottoja sekä Instagramin inboxiin että sähköpostiini. Välillä saatan myös itse olla yhteydessä minua kiinnostavaan yritykseen. Lähtökohtaisesti homma toimii niin, että yritys ottaa minuun yhteyttä ja kertoo olevansa kiinnostunut tekemään kanssani yhteistyötä. Itse valitsen tarkoin yritykset joiden kanssa teen yhteistyötä ja jos tiedän oitis, että en ole kiinnostunut yrityksen tarjoamasta yhteistyöstä kiitän yhteydenotosta ja kieltäydyn yhteistyöstä kohteliaasti.


Olen alusta saakka koittanut pitää kiinni omista oikeuksistani ja omasta arvostani vaikuttajana. En siis ole lähtenyt tekemään yhtään yhteistyötä, josta en ole kokenut saavani omalle työlleni sen vaatimaa arvostusta. Kehotan myös muita vaikuttajia huolehtimaan siitä, että yritykset eivät käytä teitä ja teidän luomaa näkyvyyttä hyväkseen. Raakel kirjoitti juuri aiheesta hyvän postauksen joka kannattaa käydä lukaisemassa! En mene tässä postauksessa tarkemmin siihen mitä rahasummaa postauksista kannattaa pyytää, mutta tiedosta oma ja muiden kanssasisartesi ja -veljiesi arvo. Se, että lähdet tekemään yhteistyötä ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi on aivan täyttä paskaa. Lisäksi mietin tarkoin mitkä ovat niitä yhteistyökumppaneita, joiden arvot pystyn itse allekirjoittamaan.


Se, että lähdet tekemään yhteistyötä ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi on aivan täyttä paskaa.

3. Viestintä vaikuttajan ja yrityksen välillä

Keskustelu etenee kutakuinkin näin: yritys ehdottaa yhteistyötä minkä jälkeen tiedustelen millainen yhteistyö heillä on mielessä. Tiedustelen kuinka monta kuvaa yritys haluaisi ja kuuluuko yhteistyöhön storyt. Annan oman vastaehdotuksen ja kerron oman tilini speksit, joiden pohjalta teen oman tarjoukseni/ehdotukseni. Spekseillä tarkoitan seuraajia, kävijämäärää ja katselukertoja, joista lähetän tarvittaessa kuvakaappaukset yritykselle. Tällä tavoin yritys tietää, mistä se minulle maksaa ja minkä vuoksi kanssani kannattaa tehdä yhteistyötä. Mikäli yritys ei halua maksaa tekemästäni työstä jää yhteistyön usein toteuttamatta. Mikäli yhteistyö toimii, sovitaan yhteistyöstä tarkemmin.


Yhteistyökumppanin kanssa keskustellaan sopimisen jälkeen esimerkiksi siitä, minkälaisella aikataululla yritys haluaa julkaisut ja mitä toiveita heillä on kuvien suhteen. Aikataulujen osalta yrityksillä on erilaisia käytäntöjä aina tarkasta julkaisupäivämäärästä tiettyyn aikaikkunaan. Viestintä vaikuttajan ja yrityksen vie tyypillisesti aikaa noin 30 minuutista viikkoon, riippuen siitä millä tahdilla viestejä tulee ja kuinka nopeasti osapuolet niihin reagoivat.



4. Tuotteiden vastaanottaminen ja visuaalinen ilme


Mikäli yhteistyöhön sisältyy tuotteita, valitsen ne yrityksen valikoimista omien tarpeideni mukaisesti. Tilaan tuotteet joko itse tai yritys lähettää ne minulle, minkä jälkeen noudan tuotteet tai ne toimitetaan kotiovelle. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että myös paketin hakemiseen tai toimituksen odottelemiseen menee aikaa? Paketin hakemiseen menee helposti puoli tuntia ja toimitus ei ikinä osu menojen kanssa kohdilleen.


Jokainen vaikuttaja määrittelee itse sen, millaista sisältöä haluaa tuottaa.

Tuotteiden saamisen jälkeen vuorossa on tuotteiden kuvaaminen. Jokainen vaikuttaja määrittelee itse sen, millaista sisältöä haluaa tuottaa. Itselleni on tärkeää, että voin postata ottamani kuvat ylpeydellä ja olen niiden visuaaliseen ilmeeseen tyytyväinen. Koska nykyään standardit ovat korkealla, tuotteiden kuvaamiseen ja kuvausten suunnitteluun menee reippaasti aikaa. Yhteistyöpostauksia suunnitellessani selailen paljon Pinterestiä, Instagramia sekä aikakausilehtiä, joiden kautta inspiroidun tekemällä visuaalisia kokoelmia itselleni. Kuvaamiseen minulla meni aikaa silloin kun kuvasin pelkällä puhelimen kameralla, mutta nyt siihen menee aikaa vielä enemmän, kun olen siirtynyt kuvaamaan järjestelmäkameralla.

5. Visuaalisen ilmeen viimeistely


Yritys saattaa antaa ohjeita siihen, millaista sisällöntuotantoa se haluaa tai vaihtoehtoisesti vaikuttaja saa sisällön suhteen vapaat kädet. Joka tapauksessa aikaa menee kuvien ottamiseen, mahdollisen kuvauslokaation etsimiseen tai järjestämiseen sekä kokonaisuuden rakentamiseen. Kuvien ottamisen jälkeen valitsen parhaat kuvat ja muokkaan ne Lightroomilla käyttäen sekä maksullisia että itse tekemiäni presettejä.


Sinänsä itse välineillä tai sovelluksilla ei ole mitään merkitystä kunhan sisältö on tuottajansa näköistä ja vaikuttaja sekä yritys ovat tyytyväisiä lopputulokseen. Jokainen tallaa tyylillään ja somen yksi parhaista puolista onkin, että jokaiselta löytyy oma tapa tehdä omaa juttuaan. Itselleni on kuitenkin tärkeää tuottaa visuaalisesti laadukasta sisältöä, sillä haluan Instagramini feedin olevan yhtenäinen ja ammattimaisen näköinen.


Jokainen tallaa tyylillään ja somen yksi parhaista puolista onkin, että jokaiselta löytyy oma tapa tehdä omaa juttuaan.

Mikäli yritys haluaa yhteistyöhön mukaan myös storyt, kuvaan ne samalla kertaa kuin itse julkaisukuvat. Storyt vaihtelevat normaaleista kuvista videoihin ja niissä tyyli on vapaampi. Mikäli postaan storyyn pelkät kuvat, käytän usein (ilmaista) Unfold-sovellusta, jolla kuviin saa kauniit tekstit ja kehykset.



6. Yhteistyöpostaus ja sisällöntuotanto


Pelkkä kuvien ottaminen ja muokkaaminen ei kuitenkaan riitä. Visuaalisen ilmeen tuottamisen jälkeen on vielä kirjoitettava yhteistyöpostaus, joka alkaa tietenkin sanoilla "Kaupallinen yhteistyö". Mielestäni tässäkin hommassa on tärkeintä tehdä itsensä näköinen teksti, joka puhuttelee omaa seuraajakuntaa. Yritys saattaa antaa pointteja tai jopa suoran lainauksen siitä mitä se haluaa kuvatekstissä kerrottavan. Muokkaan yleensä yrityksen antamat pointit oman näköisiksi ja valikoin niistä ne, jotka ovat itselleni tärkeitä. Lisäksi kerron omakohtaisia kokemuksia ja/tai syitä miksi olen tehnyt kyseisen yhteistyön.


Yritys saattaa myös antaa tägejä, joita se haluaa postauksessa käytettävän ja ne sijoitan postauksen loppuun. Itse olen tehnyt useimmat yhteistyöt sellaisten yritysten kanssa, joiden tuotteita minulla on ollut jo ennestään käytössä. Näin ollen yhteistyön tekeminen on ollut luontevaa ja postausten tekeminen ei ole tuntunut pakkopullalta. Toivon, että tämä välittyy myös seuraajilleni. Mikäli yritys haluaa, saa se käyttöönsä myös statistiikat postausten performoinnista. Tämä tarkoittaa sitä, että raportoin yritykselle yhteistyön jälkeen mm. kuinka monta ihmistä postaus ja storyt tavoittivat.

Ei ollutkaan ihan parin minuutin homma, vai mitä!


XOXO, Silja


bottom of page